Panama papers


Welke Nederlandse namen zullen binnenkort in de stukken opduiken? Denk je na KBLux en de gekochte Luxemburgse bankgegevens alles gehad te hebben, dan zijn daar opeens Panama Papers. De schaal van de gegevens die men boven water heeft gekregen is onvoorstelbaar en ook de detaillering is bewonderenswaardig. Vele overheden zullen bovenop deze gegevens duiken en kijken of er in deze goudmijn voor hen belangwekkende gegevens zitten. Andere overheden zijn veel minder blij en zullen het karkas zo snel mogelijk onder de grond proberen te stoppen. Welkom in de wondere wereld van het globale zakendoen.
Van een echte ontdekking kun je nauwelijks spreken. Iedereen weet dat het gebeurd. Men probeert al jaren een vinger te krijgen achter de schaal waarop het gebeurt. Het is dan ook vooral de schok dat het zo groot is en dat het een zo specifieke groep mensen betreft. Dat het voorgespiegeld lijkt te worden als een samenwerkende groep en de schok dat er naast vele legitieme redenen om constructie toe te passen vaak ook door minder frisse lieden gebruik gemaakt wordt van de vele mogelijkheden die internationaal opereren biedt. Het is dan ook vooral de onwil om zaken internationaal af te stemmen die de vele gaten en mazen in de diverse regelingen mogelijk blijven maken. En laat wel zijn als verschillen in wetgeving niet adequaat geregeld worden, dan kan er van dat verschil gebruik worden gemaakt.
Nu heeft Nederland volgens het laatste overzicht van de belastingdienst met 138 landen een of meerdere belastingverdragen. Dat is uitzonderlijk veel. Nederland gaat er over het algemeen van uit dat wat hier verdient wordt, hier moet worden belast en niet elders. Andersom geldt het zelfde; wat elders verdient wordt, hoeft in Nederland niet nogmaals belast te worden. In principe is dat fair. Helaas zitten er nog al wat verschillen in belastinggrondslagen en zijn er nog al wat interpretatieverschillen in de diverse begrippen. Het wordt dan meteen een stuk lastiger als we iets gaan vinden van de interprestatie verschillen of als een buitenland om haar moverende redenen niet of niet op dezelfde manier heft als wij en die buitenlandse overheid het met de regels niet zo nauw neemt. Dan kom je terecht in de heksenketel van (inter)nationale en geopolitieke belangen.
We staan dus weer aan het begin van een nieuwe spannende periode. Wat komt er nog boven tafel? Welke Nederlandse bedrijven of personen worden nog onder het vergrootglas gelegd en hoe ziet het plaatje er dan uit. Doorstaan de gekozen structuren de toets der kritiek.

Leave a Reply